PORT – Ogrody doświadczeń

Program Badawczy realizowany przez PORT – OGRODY DOŚWIADCZEŃ. Centrum Edukacji Technologicznej to świeże i innowacyjne podejście do poznawania i odkrywania tajników nauki, a także sposobność zainteresowania przyszłych naukowców dziedziną fotoniki oraz chemii materiałowej. Naszą ideą jest prezentacja nauki jako ogromnej przestrzeni do rozwijania swojego potencjału oraz poszerzania horyzontów doświadczeń.

PORT żarówkaPierwszy program Ogrodów Doświadczeń to projekt badawczy dla młodzieży licealnej organizowany przez Sieć Badawczą Łukasiewicz – PORT Polski Ośrodek Rozwoju Technologii, Fundację PORT oraz firmę OSRAM. Głównym celem projektu jest popularyzacja nauki poprzez praktyczne podejście do wybranego tematu, pozwalające na progres naukowy młodych ludzi, uczennic i uczniów szkół średnich.

PORT fotonikaTematyka zajęć prowadzonych w laboratoriach na Kampusie Pracze, czyli w siedzibie Łukasiewicz – PORT, skupia się na fotonice oraz chemii materiałowej. Poprzez odkrywanie właściwości spektroskopowych materiałów luminescencyjnych chcemy na przykład zobrazować, w jaki sposób powstał tomograf i jak pracuje się nad ulepszaniem takich technologii jak oświetlenie LED czy tomografia komputerowa. Synteza leków organicznych, między innymi znanej wszystkim aspiryny, pozwoli zrozumieć, w jaki sposób powstają substancje farmaceutyczne i dlaczego odkrywanie nowych leków to duże wyzwanie dla nauki.

PORT mikroskopWarsztaty opierające się na rozwiązywaniu problemów naukowych współczesnego świata pozwolą uczestnikom projektu znaleźć się w roli prawdziwych naukowców w XXI wieku. Naszym celem nie jest odtwarzanie pokazowych eksperymentów chemicznych, a realizacja procesu badawczego z prawdziwego zdarzenia. Wierzymy, że tylko w ten sposób przyszli badacze mogą zdobywać doświadczenie i zobaczyć, jak wygląda praca naukowców na całym świecie.

PORT naukowiecWierzymy, że program Ogrodów Doświadczeń to dla młodych ludzi nie tylko możliwość poznania profesjonalnego Instytutu naukowo-badawczego od środka i zdobycia doświadczenia laboratoryjnego, ale także ukierunkowania swoich zainteresowań i zainspirowania do nowych wyzwań naukowych. Zrozumienie poszczególnych etapów realizacji badań naukowych w trakcie projektu będzie dla jego uczestników wyzwaniem analitycznym oraz dydaktycznym. Nabycie odpowiednich nawyków naukowca, odpowiedzialności, dokładności i umiejętności współpracy podczas takiego procesu, może być unikatowym doświadczeniem. Mamy nadzieję, że uczestnictwo w projekcie rozwinie chęć eksplorowania, obserwowania i poznawania, a także – oprócz zdobytych merytorycznych i społecznych kompetencji – przyniesie młodzieży dużo radości.

Zapraszamy do udziału!